November; Vegan Challenge Month

Vegan. Veganist. Beter bekend als planteneter en vaak uitgescholden voor hippie of geitenwollensok (wat helemaal niet kan, want vegans gebruiken geen enkel dierlijk product). Onzin. Plantaardig eten is gewoon gezond!

In augustus kwam, na ruim een jaar lang flirten en sjansen, het veganisme opeens werkelijk op mn pad. Ik ging op vakantie met iemand die zijn cholesterol moest verlagen en dus geen dierlijke producten meer mocht eten, en samen zouden we een weekje vegan eten om te kijken hoe dat beviel. Mij beviel het eten die week uitstekend! Waarschijnlijk lag dit aan het feit dat ik alles bereidde, aangezien zijn kookkunsten abominabel waren in mijn ogen. Ik at lekker, zat de hele dag vol en miste eigenlijk weinig. Bovendien zag ik de kilo’s eraf vliegen.

Na de vakantie werd ik attent gemaakt op de Vegan Challenge Month. Wat een goed idee! Een maand lang, samen met anderen, veganistisch eten. Ik zeg expres ‘met anderen’ want de challenge biedt op zijn website ook een prachig buddy-systeem. Maar daarover later meer. De Vegan Challenge is zo simpel als het klinkt: de hele maand november geen dierlijke producten gebruiken. Ik speel daarbij een beetje vals, want ik heb niet mijn hele huis ondersteboven gekeerd, op zoek naar wol, zijde of leer, om dat er meteen uit te gooien. Ik beperk me volledig tot het niet eten van dierlijke producten (op mn vitamine D na, ik kwam erachter dat hier gelatine in zit…).

Gelukkig zit er een hele organisatie achter deze maand en hoef je dus niet alleen het wiel uit de vinden. De site biedt een buddysysteem inclusief een kaart met vegans bij jou in de buurt, dagmenu’s en een recepten database. Elke dag krijg je het dagmenu van de volgende dag toegestuurd, en op de site vind je zelfs het gehele weekmenu. Zo hoef je eigenlijk niet meer zelf na te denken (je moet alleen bedenken of de bereidingstijd in je planning past).

Ik werk al een poosje naar deze maand toe en heb nu, behalve een goedgevulde koelkast en voorraadkast, ook in mijn vriezer een aantal kant-en-klaar mogelijkheden liggen. Altijd handig als je later thuis bent dan verwacht. De laatste week heb ik toch wat twijfels gehad en bijna was ik er niet aan begonnen, maar met de gedachte dat elke dag een overwinning is, en dat ik mezelf mag belonen als ik het een week heb volgehouden, ben ik toch vol goede moed begonnen.

Hoe het me vergaat de komende maand, daar wilde ik nou eens over gaan bloggen! De bedoeling is dat ik mijn dagmenu’s in elk geval elke dag (of de volgende dag) post en daarbij eventuele valkuilen, twijfelmomenten, mislukkingen, maar ook alle overwinningen! Toch kan ik hier best wat hulp bij gebruiken, in de vorm van opbeurende comments onderaan. Ook tips en feedback zijn natuurlijk van harte welkom!

Wish me luck!

One thought on “November; Vegan Challenge Month

  1. Ik ben benieuwd hoe het je zal vergaan deze maand, maar afgaande op je post denk ik dat het je prima gaat lukken!
    Ik ga je blog in de gaten houden 🙂
    Heel veel succes!!

Leave a comment